الشارع السياسى

الرئيس في افطارالاسرة المصريه :أحنوا علي ابنائكم واتقوا الله فيهم

متابعه///محمدعبدالله

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسى ، رسالة إلى كل تاجر أو من يتعامل فى السلع الأساسية الخاصة بالمواطنين ، بضرورة الترفق بفئات الشعب قائلاً” أرجو أن تترفق وتحنو على أهلك”.

وقال الرئيس السيسى أنه وجه الحكومة ، خلال حفل إفطار الأسرة المصرية الذى عقد بأحد فنادق القاهرة ، بمزيد من الرقابة لضبط الاسعار ، من أجل رفع الأعباء عن كاهل المواطنين ،و”علشان الناس .image

وأكد السيسى، في كلمة قصيرة، أننا نحتاج أن نحافظ على هذا التقليد “إفطار الأسرة المصرية”، مضيفاً:”محتاجين دائماً نذكر أنفسنا ونؤكد إننا نحافظ على الثقافة والهوية المصرية من خلال تقاليدنا الجميلة، وهذا الإفطار تأكيد لحرصنا على هذهِ العادات والتقاليد ، كما أننا نستطيع أن ندعمها فى مواجهة محاولات تغييرنمطها ومضاعفتها

وأوضح السيسى، أنه بحلول اليوم فقد مر عامان من مدة رئاسته الأولى او يزيد قليلاًمضيفاً: “خلال الفترة اللى فاتت حاولنا أن نقدم ما تم إنجازه لكم من خلال افتتاح بعض المشاريع، وهذه إنجازات المصريين مش حد تانى.. اللى عمل ده كله إحنا مش أى حد تانى، واللى تحقق كثيرا جدا فى عمر السنتين وفيه حاجات لسه، وفيه حاجات مش هتتقال خالص”.

وشدد الرئيس، على أن ما تم إنجازه “جيد”بل وجيداً، مضيفاً: “محتاجين عمل أكثر وإخلاص أكبر وصبر أكبرعلشان نوصل للي مصرمحتاجاة.

وأشار إلى أن حالة الاستقرار والأمن التى تحققت خلال العامين، قائلاً: “كل يوم بنتقدم فى هذا الملف، مش بس أنشطة إرهابية ممكن تقابلنا، حالة الاستقرار والأمن بتعود شوية بشوية وتماسك الدولة بمؤسساتها يعود كل يوم أفضل من اللى فات بكتير. وحالة الانضباط والتماسك بنحاول إنها تزيد وتثبت وتستقر أكثر علشان نقدر نعمل أكثروانتوا تكونوا في أمان اكتر اطمنوا خالص علي مصر .

وفيما يتعلق بالمعاشات، قال الرئيس إنه عقد اجتماعا مؤخراً ووجه بأن يكون الحد الأدنى للمعاشات التأمينية 500 جنيه، مضيفا: “مش كفاية، لكن هل نقدر نخليه أكبر من كده، لو ممكن نقدر نخليه أكبر ومعملناش ده فيبقى احنا قصرنا فى حق أهلنا”.

وتابع السيسى: “اللى حدث خلال الخمس سنوات اللى فاتوا فيه تكلفة وله تمن، مفيش تقدم بيتم للأمم غير بعمل وصبر وإخلاص وأمانة وشرف، ولازم نكون متأكدين أن ده هيجيب نتيجة كويسة،، ولما بنتكلم عن حق أهلنا فى زيادات فمحدش بيجيب حاجة من جيبه، لا ده من جيب مصر”.

وأضاف السيسى: “لكل إنسان بيعانى فى مصر، إحنا شايفينه وحاسين بيه وبن حاول نقدم أكبر، ونتمنى أنه كان يكون أكتر من كدة”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
%d مدونون معجبون بهذه: